Barbara Bruks Członkini kandydatka Pokaż dane kontaktowe
Języki źródłowe
niemiecki, polskiJęzyki docelowe
polski, niemieckiSpecjalizacje
dramat, dziennik, wspomnienia, esej, humanistyka, literatura dziecięca i młodzieżowa, literatura faktu, literatura popularna, literatura popularnonaukowa, literatura użytkowa, literatura piękna, nauki społeczne, poradniki, proza, publicystyka, teksty naukoweBiogram
Studiowała filozofię (w 2016 r. obroniła pracę magisterską) oraz przekładoznawstwo literacko-kulturowe pod kierownictwem prof. Magdy Heydel na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych. Niemiecki szlifowała na stypendiach na Uniwersytecie Wiedeńskim i Uniwersytecie w Heidelbergu. Jej przekłady ukazywały się w czasopismach „Przekrój”, „Dwutygodnik” i „Kontent”. Ma na koncie kilka nagród dla młodych tłumaczy (I nagroda na 14. Międzynarodowym Festiwalu Opowiadania, III nagroda w XII konkursie Festiwalu Puls Literatury) i wydanych przekładów książkowych. Najchętniej przekłada współczesną prozę niemieckojęzyczną.
Prywatnie: chórzystka, weganka, rowerzystka, joginka.
W internecie
Wybrane przekłady
Stephan Felsberg, Tim Köhler, Uwe Rada, Uniwersytet niemożliwy. Trzydzieści egzaminów, które musiał zdać Uniwersytet Europejski Viadrina, 2024 [w przygotowaniu]. |
|
Alexandra Reinwarth, What I Love About You, tłum. z jęz. niem., Wydawnictwo Znak, Kraków 2023. |
|
Brian Friel, Tłumaczenia, tłum. z jęz. ang. Barbara Bruks, Alicja Halik, Dominika Kardaś, Emilia Kurowska, Paulina Kwaśniewska-Urban, Joanna Sobesto, pod kier. Magdy Heydel, wstęp Michał Lachman, z przedmową tłumaczek, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2023.
|
|
Dana Grigorcea, Nieumarli, Wydawnictwo Mova, 2023. |
|
Jadwiga Kita-Huber, Jörg Paulus (Hg./red.), Pisarki z kolekcji Varnhagena. Katalog wystawy, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2022 [dostępne online]. |
|
Kristina Jaspers, „Meandryczne opowieści. Poetyckie światy obrazów Ulrike Ottinger”, w: Pomiędzy dokumentem a kreacją. Filmy Ulrike Ottinger, red. Jolanta Woszczenko, Renata Prokurant, Warszawa 2022. |
|
Tania Malarczuk, Pamięć zmysłów, „Przekrój” 2022 [online]. |
|
Rebekka Endler, Patriarchat rzeczy. Świat stworzony przez mężczyzn dla mężczyzn, Znak Koncept, Kraków 2022. |
|
Linn Burchert, Sztuka dla klimatu czy sztuka dla sztuki?, „Dwutygodnik” 2021, nr 322 [online]. |
|
Milena Michiko Flašar, Nazwałem go Krawat, Oficyna Lustro, Warszawa 2021. |
|
Katharina Mevissen, Zęby Matki, „Kontent” 2020, nr 15 [online]. |
|
Edgar Kupfer-Koberwitz, Zwierzęcy bracia. Rozważania o etycznym życiu, HATTERIA.PL, Kraków 2020. |
|
Milena Michiko Flašar, Nauczyciel muzyki (fragment powieści Ich nannte ihn Krawatte), „Przekrój” 2020, nr 3 (3571), str. 51. |
|
Jochen Schmidt, Długa droga do drzwi, „Przekrój” 2019 |
|
Tania Malarczuk, Skąd grabarka miałaby wiedzieć, co to jest miłość, „Przekrój” 2019, nr 4 (3567), str. 18 [także online]. |
|
Hermann Hesse, Nauczają pradawnego prawa życia, „Przekrój” 2019, nr 4 (3567), str. 112. |
|
Andreas Weber, Złamana obietnica Renu, „Przekrój” 2019, nr 3 (3566), str. 84-85 |
|
Elias Hirschl, Wyspiarze z ronda, „Przekrój” 2019, nr 2 (3565), str. 150-151. |