Baza tłumaczy

Joanna Figiel Członkini zwyczajna     Pokaż dane kontaktowe

Języki źródłowe

angielski, polski

Języki docelowe

polski, angielski

Specjalizacje

dramat, dziennik, wspomnienia, esej, historia sztuki, humanistyka, komiks, książki podróżnicze, kulinaria, literatura faktu, literatura naukowa, literatura popularna, literatura popularnonaukowa, literatura użytkowa, literatura fachowa, literatura piękna, nauki społeczne, pedagogika, poradniki, proza, przekład audiowizualny, publicystyka, scenariusz: scenariusz, teksty naukowe

Biogram

Od 2004 roku związana z Londynem, kulturoznawczyni i badaczka akademicka (BA – Criticism and Curation, Central St Martins College, MA – Centre for Cultural Studies, Goldsmiths, PhD – School of Arts and Sociology, City University of London).

Współautorka książki The Wages of Dreamwork. Class Composition & the Social Reproduction of Cultural Labor (2024).

Joanna jest dwujęzyczna i specjalizuje się w tłumaczeniu tekstów naukowych, tekstów o sztuce i kulturze, oraz publikacji i katalogów muzealnych i galeryjnych z języka polskiego na angielski i angielskiego na polski.

Współpracuje, między innymi, z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej U-Jazdowski, Instytutem Adama Mickiewicza, Zachętą, NOMUS, Galerią Arsenał w Poznaniu, Muzeum Susch, Fundacją Arton, Fundacją Andrzeja Wróblewskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacją Bęc Zmiana, magazynami Przekrój, Vogue i Magazyn RTV, festiwalami (Timeless Film Festival Warsaw, Post Pxrn Film Festival Warsaw) oraz szeregiem klientów indywidualnych i firm z sektora prywatnego.

Stale współpracuje z wydawnictwem Minor Compositions (editing, copyediting, proofreading).

Autorka polskiego przekładu książki Emilie Pine, Notes to Self (O tym się nie mówi, Wydawnictwo Cyranka, 2021).

Tematyka: sztuka współczesna, kultura, socjologia, kulturoznawstwo, filozofia, historia sztuki, teatr, film, muzealnictwo, urbanistyka, media studies, feminism & gender studies, critical theory, creative and cultural industries.

Specjalizacje: esej, literatura faktu, dziennik, wspomnienia, proza, dramat, humanistyka, literatura naukowa, literatura popularnonaukowa, literatura użytkowa, publicystyka, teksty naukowe, tłumaczenia audiowizualne (Timeless Film Festival Warsaw, Post Pxrn Film Festival Warsaw).

Wybrane przekłady

Anglojęzyczna wersja dodatku Vogue Art do Vogue Polska Living poświęconego polskiej obecności na Biennale w Wenecji, kwiecień 2024

Andrzej Wróblewski. Exhibiting

edited collection, Hatje Cantz, 2024

A History of Polish Theatre

edited collection of essays, Cambridge University Press, 2022

A Collection in Action

katalog wystawy i kolekcji / exhibition and collection catalogue

NOMUS, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, 2021

Andrzej Wróblewski. Waiting Room, katalog wystawy & monografia

Fundacja Andrzeja Wróblewskiego/Instytut Adama Mickiewicza/Hatje Cantz Verlag, 2021

Fotogawęda. Ze zbiorów Mieczysława Cholewy

katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2021

Nikifor – a painter unlike any other

katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2021

The Avant-Garde Museum 

edited volume, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2020

Autorzy publikacji porównując kilka awangardowych projektów muzealnych powstałych w okresie międzywojennym szukają odpowiedzi na pytania: czym były awangardowe instytucje muzealne, czym była motywowana chęć ich tworzenia, w jaki sposób wpisywały się w ówczesną wizję sztuki, czy awangardowe idee mogą być aktualne również w obecnych czasach? Wydanie angielskojęzyczne.

 

Museums and Identities. Planning an Extended Museum

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2020

Emilie Pine, O tym się nie mówi
Wydawnictwo Cyranka, 2020

Bestsellerowe i nagradzane eseje, a właściwie pamiętnik. Emilie Pine otwarcie mówi o sprawach, o których kobiety rzekomo powinny milczeć. Świadomie i bezkompromisowo narusza tabu. Rzuca wyzwanie przesądom o kobiecości, a jej bronią jest bezwarunkowa i rozbrajająca szczerość, z jaką opowiada o swoim życiu: o alkoholizmie ojca, dojrzewaniu, gwałcie, fizyczności, pragnieniu posiadania dzieci i bezpłodności, przemocy wobec kobiet i przemocy wobec siebie.

 

Sztuki teatralne, ADC Theatre Cambridge, 2020

Animals Who Ate Their Humans, In the Marshes

Plasticity Of The Planet: On Environmental Challenge For Art And Its Institutions, 2019

Wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mousse Publishing,

Can plastic planetarism replace neoliberal globalization? This publication is informed by Catherine Malabou’s conception of destructive plasticity—an irreversible destruction of form that makes it possible for new phenomena to emerge. Here, the idea provides a framework for reflecting on an environmental crisis that is turning into an increasingly serious social crisis before our very eyes. This is a challenge to which neither contemporary art nor its institutions can remain indifferent; they must urgently develop their responses to it. The theoretical essays contained in this publication shed light on the nature and consequences of the destructive changes taking place in the natural/social environment. They are juxtaposed with artists’, curators’, and art researchers’ comments on more specific practices, protocols, and formats of reaction, with the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art serving as a particular case study. In a conversation conducted specially for the book, Malabou speaks of the consequences of man’s destructive activities and introduces the notion of ecological plasticity.

Day-VII Architecture. A Catalogue of Polish Churches post 1945

ISBN 978-3-86922-741-2

Over 3,000 churches were built in Poland between 1945 and 1989, despite the socialist state’s hostility towards religion. We call this Day-VII Architecture.

Built by parishioners from scavenged or pinched materials, the churches were at once an expression of faith and a form of anti-government protest. Their fantastic designs broke with the state’s rigid urbanism. Neither legal nor prohibited, the construction of churches during this period engaged the most talented architects and craftspeople, who in turn enabled parish communities to build their own houses of worship. These community projects eventually became crucial sites for the democratization of Poland.

Unearthing the history of these churches through photog­raphy and interviews with their designers, this publication sheds new light on the architectural dimension of Poland’s trans­formation from state socialism to capitalism.

JAREMIANKA. I’m staying in this theatre. I like it here Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2019

Cricot idzie!/Cricot is coming!  Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2018

Enrico Prampolini. Futurism, Stage Design and the Polish Avant-Garde Theatre, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017 [przeł. wraz z innymi]

Kino-Eye. Around Vertov and Constructivism. Katalog i materiały do wystawy, Galeria Arsenał, Białystok, 2017 [przeł. wraz z innymi]