Joanna Figiel Członkini kandydatka Pokaż dane kontaktowe
Języki źródłowe
angielski, polskiJęzyki docelowe
polski, angielskiSpecjalizacje
proza, dramat, esej, literatura faktu, dziennik, wspomnienia, humanistyka, literatura naukowa, literatura popularnonaukowa, literatura użytkowa, publicystyka, teksty naukowe, literatura popularna, literatura fachowa, nauki społeczne, historia sztuki, historia, kulinaria, literatura piękna, książki podróżniczeBiogram
Kulturoznawczyni, doktor socjologii School of Arts and Sociology, City University of London (2019).
Specjalizuje się w tłumaczeniu tekstów naukowych, tekstów o sztuce i kulturze, oraz publikacji i katalogów muzealnych z jęz. polskiego na angielski i angielskiego na polski. Współpracuje, między innymi, z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej U-jazdowski, Instytutem Adama Mickiewicza, NOMUS, Galerią Arsenał w Poznaniu, Fundacją Andrzeja Wróblewskiego, magazynem Przekrój, oraz szeregiem klientów indywidualnych i z sektora prywatnego.
Tematyka: socjologia, kulturoznawstwo, filozofia, historia sztuki, teatr, muzealnictwo, sztuka współczesna, urbanistyka, media studies, feminism & gender studies, critical theory, CCIs.
Współpracuje również wydawnictwem Minor Compositions (editing, copyediting, proofreading) (Publikacje takie jak np.: Revolutions in Reverse: Essays on Politics, Violence, Art, and Imagination, w przygotowaniu, The Beautiful Warriors. Techno-Feminist Practice in the 21st Century; Riotous Epistemology. Imaginary Power, Art, and Insurrection; Occupation Culture: Art & Squatting in the City from Below)
W internecie
Wybrane przekłady
edited collection of essays, Cambridge University Press, 2022 |
||
A Collection in Action katalog wystawy i kolekcji / exhibition and collection catalogue NOMUS, Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, 2021 |
||
Andrzej Wróblewski. Waiting Room, katalog wystawy & monografia Fundacja Andrzeja Wróblewskiego/Instytut Adama Mickiewicza/Hatje Cantz Verlag, 2021 |
||
Fotogawęda. Ze zbiorów Mieczysława Cholewy katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2021 |
||
Nikifor – a painter unlike any other katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, 2021 |
||
Sławomir Lipnicki. Metafiguracje. Omdlenie/ Sławomir Lipnicki. Metafigurations. Fainting edited collection of essays, ASP Gdańsk, 2021 |
||
edited volume, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2020 Autorzy publikacji porównując kilka awangardowych projektów muzealnych powstałych w okresie międzywojennym szukają odpowiedzi na pytania: czym były awangardowe instytucje muzealne, czym była motywowana chęć ich tworzenia, w jaki sposób wpisywały się w ówczesną wizję sztuki, czy awangardowe idee mogą być aktualne również w obecnych czasach? Wydanie angielskojęzyczne.
|
||
Museums and Identities. Planning an Extended Museum Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2020 |
||
Emilie Pine, O tym się nie mówi
Wydawnictwo Cyranka, 2020
Bestsellerowe i nagradzane eseje, a właściwie pamiętnik. Emilie Pine otwarcie mówi o sprawach, o których kobiety rzekomo powinny milczeć. Świadomie i bezkompromisowo narusza tabu. Rzuca wyzwanie przesądom o kobiecości, a jej bronią jest bezwarunkowa i rozbrajająca szczerość, z jaką opowiada o swoim życiu: o alkoholizmie ojca, dojrzewaniu, gwałcie, fizyczności, pragnieniu posiadania dzieci i bezpłodności, przemocy wobec kobiet i przemocy wobec siebie.
|
||
Sztuki teatralne, ADC Theatre Cambridge, 2020 Animals Who Ate Their Humans, In the Marshes |
||
Plasticity Of The Planet: On Environmental Challenge For Art And Its Institutions, 2019 Wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mousse Publishing, Can plastic planetarism replace neoliberal globalization? This publication is informed by Catherine Malabou’s conception of destructive plasticity—an irreversible destruction of form that makes it possible for new phenomena to emerge. Here, the idea provides a framework for reflecting on an environmental crisis that is turning into an increasingly serious social crisis before our very eyes. This is a challenge to which neither contemporary art nor its institutions can remain indifferent; they must urgently develop their responses to it. The theoretical essays contained in this publication shed light on the nature and consequences of the destructive changes taking place in the natural/social environment. They are juxtaposed with artists’, curators’, and art researchers’ comments on more specific practices, protocols, and formats of reaction, with the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art serving as a particular case study. In a conversation conducted specially for the book, Malabou speaks of the consequences of man’s destructive activities and introduces the notion of ecological plasticity. |
||
Day-VII Architecture. A Catalogue of Polish Churches post 1945 ISBN 978-3-86922-741-2 Over 3,000 churches were built in Poland between 1945 and 1989, despite the socialist state’s hostility towards religion. We call this Day-VII Architecture. Built by parishioners from scavenged or pinched materials, the churches were at once an expression of faith and a form of anti-government protest. Their fantastic designs broke with the state’s rigid urbanism. Neither legal nor prohibited, the construction of churches during this period engaged the most talented architects and craftspeople, who in turn enabled parish communities to build their own houses of worship. These community projects eventually became crucial sites for the democratization of Poland. Unearthing the history of these churches through photography and interviews with their designers, this publication sheds new light on the architectural dimension of Poland’s transformation from state socialism to capitalism. |
||
JAREMIANKA. I’m staying in this theatre. I like it here Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2019 |
||
Cricot idzie!/Cricot is coming! Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2018 |
||
|
||
Kino-Eye. Around Vertov and Constructivism. Katalog i materiały do wystawy, Galeria Arsenał, Białystok, 2017 [przeł. wraz z innymi] |