Baza tłumaczy

Joanna Figiel Członkini kandydatka     Pokaż dane kontaktowe

Języki źródłowe

angielski, polski

Języki docelowe

polski, angielski

Specjalizacje

proza, dramat, esej, literatura faktu, dziennik, wspomnienia, humanistyka, literatura naukowa, literatura popularnonaukowa, literatura użytkowa, publicystyka, teksty naukowe, literatura popularna, literatura fachowa, nauki społeczne, historia sztuki, historia, kulinaria

Biogram

Kulturoznawczyni, doktor socjologii School of Arts and Sociology, City University of London (2019).  Specjalizuje się w tłumaczeniu tekstów naukowych oraz publikacji i katalogów muzealnych z jęz. polskiego na angielski.

Współpracuje z wydawnictwem Minor Compositions (editing, copyediting, proofreading)

[The Beautiful Warriors. Techno-Feminist Practice in the 21st CenturyRiotous Epistemology. Imaginary Power, Art, and Insurrection; Occupation Culture: Art & Squatting in the City from Below]

Tematyka: socjologia, kulturoznawstwo, filozofia, historia sztuki, muzealnictwo, sztuka współczesna, urbanistyka, media studies, feminism & gender studies, critical theory, CCIs. Specjalizuje się w tłumaczeniu tekstów naukowych oraz publikacji i katalogów muzealnych z jęz. polskiego na angielski.

Wybrane przekłady

The Avant-Garde Museum

Muzeum Sztuki w Łodzi, 2020

Polish Theatre, edited collection of essays, ed. prof Katarzyna Fazan, forthcoming 2020 Cambridge University Press

Museums and Identities. Planning an Extended Museum

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 2020

Emilie Pine
Wydawnictwo Cyranka, 2020

Bestsellerowe i nagradzane eseje, a właściwie pamiętnik. Emilie Pine otwarcie mówi o sprawach, o których kobiety rzekomo powinny milczeć. Świadomie i bezkompromisowo narusza tabu. Rzuca wyzwanie przesądom o kobiecości, a jej bronią jest bezwarunkowa i rozbrajająca szczerość, z jaką opowiada o swoim życiu: o alkoholizmie ojca, dojrzewaniu, gwałcie, fizyczności, pragnieniu posiadania dzieci i bezpłodności, przemocy wobec kobiet i przemocy wobec siebie.

To jest intymna historia Emilie Pine. I to jest historia wszystkich kobiet.

Sztuki teatralne Ewy Sułek, ADC Theatre Cambridge

Animals Who Ate Their Humans

In the Marshes

Plasticity Of The Planet: On Environmental Challenge For Art And Its Institutions2019

Wydawca: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mousse Publishing,

Can plastic planetarism replace neoliberal globalization? This publication is informed by Catherine Malabou’s conception of destructive plasticity—an irreversible destruction of form that makes it possible for new phenomena to emerge. Here, the idea provides a framework for reflecting on an environmental crisis that is turning into an increasingly serious social crisis before our very eyes. This is a challenge to which neither contemporary art nor its institutions can remain indifferent; they must urgently develop their responses to it. The theoretical essays contained in this publication shed light on the nature and consequences of the destructive changes taking place in the natural/social environment. They are juxtaposed with artists’, curators’, and art researchers’ comments on more specific practices, protocols, and formats of reaction, with the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art serving as a particular case study. In a conversation conducted specially for the book, Malabou speaks of the consequences of man’s destructive activities and introduces the notion of ecological plasticity.

Day-VII Architecture. A Catalogue of Polish Churches post 1945

ISBN 978-3-86922-741-2

Over 3,000 churches were built in Poland between 1945 and 1989, despite the socialist state’s hostility towards religion. We call this Day-VII Architecture.

Built by parishioners from scavenged or pinched materials, the churches were at once an expression of faith and a form of anti-government protest. Their fantastic designs broke with the state’s rigid urbanism. Neither legal nor prohibited, the construction of churches during this period engaged the most talented architects and craftspeople, who in turn enabled parish communities to build their own houses of worship. These community projects eventually became crucial sites for the democratization of Poland.

Unearthing the history of these churches through photog­raphy and interviews with their designers, this publication sheds new light on the architectural dimension of Poland’s trans­formation from state socialism to capitalism.

JAREMIANKA. I’m staying in this theatre. I like it here Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2019

Cricot idzie!/Cricot is coming!  Katalog wystawy, materiały do wystawy, materiały na stronę internetową. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2018

Enrico Prampolini. Futurism, Stage Design and the Polish Avant-Garde Theatre, red. Przemysław Strożek, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2017 [przeł. wraz z innymi]

Kino-Eye. Around Vertov and Constructivism. Treść katalogu i materiały do wystawy, Galeria Arsenał, Białystok, 2017 [przeł. wraz z innymi]